GreenStar Hotels panostaa ympäristöasioihin

Kuvat: Eemeli Linna.

10-vuotisjuhliaan viettävä GreenStar Hotels avasi kesällä toisen hotellinsa Jyväskylään. GreenStarin hotellikonseptissa on laitettu erityisen paljon paukkuja ympäristön huomiointiin. GreenStar Hotel Jyväskylän toiminnalle on haettu Joutsenmerkkiä ja ympäristöasiat on huomioitu myös sisustusmateriaaleissa.

Pinto Design oli luomassa Jyväskylän hotellin tila- ja palvelukonseptia, vastasi tila- ja sisustussuunnittelusta, sekä GreenStarin graafisen ilmeen päivittämisestä ja luomisesta Heikinkadulle. Arkkitehtitoimisto Kanttia2 vastasi projektin pää- ja arkkitehtisuunnittelusta. Kyselimme toisen polven hotelliyrittäjä Kristian Ikosen mietteitä GreenStarista.

Kristian, mikä on oma taustasi ja kuinka päädyit GreenStarille?

”Olen syntynyt ja kasvanut hotelli- ja ravintolayrittäjäperheessä, asuen merkittävän osan lapsuudestani eri hotelleissa. Ala on siis hyvin tuttu. Koska näin myös vähemmän hohdokkaita puolia niin alasta kuin yrittäjyydestäkin jo nuorena, kouluttauduin organisaatiopsykologiksi ja työskentelin aikani ko. alan työtehtävissä. Yrittäjyys vei arkitöiden ohella mukanaan. Pian olinkin mukana jo useassa yrityksessä. Paluu alalle oli vain ajan kysymys perheemme pyöritellessä GreenStar-konseptia jo vuonna 2003. Vuonna 2005 siirryin täysipäiväiseksi matkailualan yrittäjäksi. Ensimmäinen GreenStar-hotelli avattiin 2008 Joensuussa. 2018 avasimme hotellin Jyväskylään ja ensi vuonna avautuu uudisrakennettava GreenStar Hotel Vaasa. Muitakin kaupunkeja on työn alla. Tänä vuonna GreenStar juhlii siis 10. vuottaan.”

Kuinka GreenStar-hotellit eroavat perushotelleista? Miksi juuri teillä kannattaa yöpyä?

”Konsepti on ensin mietitty kestävän kehityksen, energiansäästön ja asiakkaan tarpeiden näkökulmasta. Tämän jälkeen tilat ja toiminnot suunnitellaan tukemaan tätä. Tilat eivät siis ohjaa toimintaa, vaan päinvastoin. Tämä asettaa tietenkin myös melko tarkat kriteerit sille, missä voimme toimia.”

Kuinka ympäristöystävällisyys näkyy GreenStarin arjessa?

”Kaikki lähtee peruskonseptista: yhdellä hinnalla huoneessa saa yöpyä 1-3 henkilöä. Markkinaa edullisemmat hintamme nostavat käyttöastetta yhdessä yksi hinta -mallin kanssa. Konseptiin kuuluu myös se, että huoneet ovat mahdollisimman samankaltaisia keskenään.”

”Huoneemme on suunniteltu monikäyttöisiksi. Tämä laajentaa käyttäjäkuntaa. Energian ja veden kulutus per henkilö on hotellissamme merkittävästi ja todistetusti keskimääräistä vähäisempää. Käytämme vihreää sähköä ja meillä on aurinkopaneelit (Solnet Green Energy), sekä sähköauton latauspisteet. Hyödynnämme uusinta teknologiaa eri tavoin. Hotellilla on myös Joutsenmerkki.”

”Kumppanuudet ovat tärkeitä. Olemme mukana Unescon MAB- ohjelmassa, EU:n Ilmastokorttelit-hankkeessa, sekä ENO-ympäristöverkkokoulussa. ENO:ssa on mukana 150 maata ja se on yksi suurimmista, jollei suurin vastaava maailmassa. Verkkokoulu on lähtöisin Joensuun ENO:sta.”

Millaisia konkreettisia hyötyjä olette saaneet ympäristösatsauksista?

”Säästämme toiminnallamme sähköä, kaukolämpöä, sekä vettä. Luvut vaihtelevat hieman hotellista riippuen. Veden osalta puhutaan jopa 50 % säästöstä. Energian säästön luvuissa liikutaan 10-30 % välissä.”

Kuinka hyödynsitte uutta teknologiaa Jyväskylän hotellihankkeessa?

”Olemme jo aiemmin tuoneet Tekesin kanssa Suomeen sisäänkirjautumis- ja Reception-automaatin, joka yhdistettiin kiinteistön taloautomaatioon, sekä viiteen muuhun järjestelmään. 2017 kehitimme yhdessä toimittajamme kanssa uuden automaatin, jota pilotoitiin Joensuussa. Se tuotiin myös Jyväskylään tukemaan vastaanoton toimintaa. Panostimme siihen, että WiFi on varmasti riittävän kattava ja nopea. Hankimme myös uudenaikaiset ja toimintaa tukevat TV:t/näytöt.

Miksi valitsitte uuden hotellin rakentamiseen juuri Jyväskylän?

”Jyväskylä on vireä ja kasvujohteinen kaupunki. Kaupunki tekee vahvaa ympäristötyötä, myös tutkimuspuolella. Jyväskylä on kolmanneksi virein tapahtumapaikkakunta Suomessa PK-seudun ja Tampereen jälkeen.”

Mitä haettiin Jyväskylän tilojen graafiselta ilmeeltä ja sisustukselta?

”Haimme selkeyttä ja viihtyisyyttä. Tässä onnistuttiin hyvin.”

Kuinka löysitte Kanttia2:n ja Pinton kumppaneiksenne?

“Suosittelujen kautta. Projekti meni hyvin ja suosittelisin heitä muillekin. Jatkakaa samaan malliin!”

Kysy lisää tästä projektista:

Annukka Nissilä
Interior Architect
annukka.nissila@pintodesign.fi
+358 50 462 2626